+46 706964905

Frågor om Google Ads

Vad är Google Ads?

Det finns mängder med olika sätt att marknadsföra sitt företag på och ett marknadsföringsalternativ som blivit allt populärare är att använda sig av Google Ads. Google Ads innebär att man annonserar på Googles plattformar, främst på sökmotorn. Annonserna är oftast textannonser som visas då någon gör en sökning innehållande något av era ”keywords” (ord som ni valt som är relevanta för annonsen). När någon sedan klickar på annonsen kostar det en viss summa beroende på vilket sökord som fått annonsen att visas. Ni kan själva justera hur stor budget ni vill använda och vilka sökord som ska trigga annonsen.     

Vad kostar Google Ads?

Det finns många fördelar med Google Ads som gör att det sticker ut från andra marknadsföringsalternativ. Den främsta fördelen är att man kan anpassa väldigt bra vilka som kommer se annonsen. Detta gör det enklare att nå ut till sin målgrupp genom att anpassa annonsen efter kartan, intressen, sökningar etc.

En annan fördel är att ni själva kan bestämma hur mycket pengar ni vill spendera på annonseringen. Man väljer helt enkelt en daglig budget som Google inte får överstiga, vilket gör det enkelt att på sikt se hur mycket man kommer spendera på annonseringen. Företagets storlek spelar därför ingen större roll, vilket gör att Google Ads kan användas av de flesta företag. Det finns alltså inget fast pris på vad annonseringen kostar utan det är istället upp till er.

Hur stor budget ska man ha?

Hur stor budget man ska använda är olika från företag till företag beroende på bland annat marknad, företagsstorlek och målgruppens bredd. Om sökorden som behövs för att nå målgruppen har en hög kostnad per klick, kan det behövas en större budget än om man använder sökord med lägre konkurrens. Ett klick kan kosta allt från 3kr till 100kr, det är därför viktigt att se över vilka sökord som ska användas. En lägsta budget bör kanske inte därför vara under 100kr/Dag.