Google Ads

Nå ut till er målgrupp genom att annonsera på Google

Nå ut till rätt personer med Google Ads

Google är webbplatsen många använder sig av för att exempelvis söka efter information eller leta efter produkter/tjänster de är intresserade av att köpa. Detta gör Google till en utmärkt plattform att annonsera på, vilket många företag har börjat göra. Med hjälp av Google Ads kan man skräddarsy sina annonser så att man enklare når den målgrupp man söker genom att exempelvis justera var (geografiskt), när och för vilka annonsen ska visas.

Hur fungerar Google Ads?

Google Ads innefattar allt i från text- och bildannonser till videoannonser som kan visas på Google och andra plattformar som ägs av Google, som exempelvis Youtube. Oavsett vilken typ av annons det är så är principen alltid den samma, man betalar endast när någon klickar på annonsen. Detta innebär att företaget utöver klick som leder till hemsidan kan få mycket exponering utan extra kostnad.

När man skapar en annons väljer man ut sökord som man vill ska trigga igång annonsen. Sökorden bör därför vara relevanta till det man säljer för att få ett så bra resultat som möjligt. Ett klick kostar olika mycket beroende på sökordets popularitet. Det kan kosta allt från 2kr till över 100kr, vilket gör det viktigt att man sätter en daglig budget över hur mycket man är villig att spendera.

Man kan även anpassa annonsen på flera olika sätt så att man enklare kan nå ut till sin målgrupp. Exempel på detta är:

  • Vilka geografiska områden annonsen ska visas i.
  • Vilka tider annonsen ska visas.
  • För vilka personer annonsen ska visas, baserat på intresse.
  • Hur specifika sökningarna måste vara för att annonsen ska visas.

I Google Ads kan man även få data över annonsens prestation för att kunna göra utvärderingar och ändringar. Man kan även koppla kontot till företagets hemsida för att spåra transaktioner och se vilka sökord som har resulterat i konverteringar.   

Hur arbetar vi med Google Ads?

Vi hjälper företag att skapa nya eller underhålla befintliga annonser i Google Ads. Till en början går vi tillsammans med företaget igenom vad målet med annonserna är. Man kanske bara vill synas och driva in trafik till hemsidan, eller endast fokusera på att sälja. Därefter går vi igenom målgrupp, sökord, budget och annonseringstexter för att sedan kunna skapa annonserna. Vi brukar sätta upp några olika annonser för att kunna jämföra och se vad som presterar bäst. När annonserna är uppe brukar man behöva ge dem lite tid (3-4 veckor minst) innan man kan utvärdera prestationerna. Sedan följer underhåll och korrigeringar för att hela tiden förbättra och anpassa annonserna efter marknaden och folks användning av Google.  

Grundstenarna i Google Ads

Planera

Planera och strukturera upp vilka typer av annonser som ska göras beroende på målsättning, målgrupp och sökord. Därefter också lägga upp en budget utifrån CPC (klickkostnad) samt antalet förväntade klick till webbplatsen.

Skapa

Här sätter man upp kampanjer innehållandes annonser med ett flertal unika beskrivningar och rubriker som är anpassade efter de utvalda sökorden. Här görs även diverse justeringar av kampanjen, som exempelvis negativa sökord, konverteringsmål m.fl.

l

Utvärdera

Utvärdera annonserna när dem har rullat parallelt ett tag för att se vad som presterar bra och vad som presterar mindre bra. Därefter görs justeringar för att kunna nå målet på ett så kostnadseffektivt sätt som möjligt. Under tiden jobbar vi även aktivt med att optimera de olika annonserna.

Intresserad? Kontakta oss!